לאחרונה מתפשטת תופעה כואבת. אישי ונבחרי ציבור רבים נתפסים בעבירות שונות ומשונות. זה בהלבנת הון, זה בצניעות והאחר בהתנהלות לקויה ועוד כהנה וכהנה.
גם בפרשה שלנו, פרשת וישב, נענשו אישי ציבור על התנהלות כושלת: שניים מחשובי שרי ממלכת פרעה, הלא הם שר המשקים ושר האופים. שר המשקים היה הממונה על כל אוצרות היין והשיכר של פרעה, ושר האופים ניהל ביד רבה את מטבחי הקונדיטוריה המלכותית של פרעה. חשוב לציין שבאותה תקופה מצרים היתה הממלכה הגדולה בעולם.
מה היה חטאם אשר בגין כך הושלחו לכלא?
שר המשקים הגיש לפרעה כוס יין והנה זבוב בתוכו… שר האופים הגיש לחם מיוחד למלך והנה אבן בתוכו…
אכן זוטות, אבל שמדובר במלך גם הדבר הכי קטן מתפרש כזלזול במלכותו והודו… והשניים הושלחו לכלא…
בכלא חיכה להם יוסף, הכוכב הראשי של פרשות השבוע הקרובים. יוסף יושב בכלא כבר תקופה ארוכה. סיפורו בקצרה – יוסף היה בן התפנוקים של יעקב והדבר חרה לאחיו, הם לא פירגנו לו על הצלחתו וקרבתו המיוחדת של אביו כלפיו. לאחר שיוסף הוסיף והתרברב בעיניהם על יחודו עליהם כפי שחזה בחלומותיו, ניתקו איתו מגע. היחסים המשפחתיים החריפו עד כדי כך שיום אחד תפסו אותו והחליטו להורגו אך לאחר דין ודברים בין האחים הוחלט שימכרו אותו לעבד..
יוסף נמכר לעבד, וגם פה ללא מנוחה. אדון זה מכרו לאדון שני והשני לשלישי עד שהגיע להיות עבד בביתו של אחד מחשובי שרי פרעה, פוטיפר.
אלקים היה עם יוסף ונתן את חינו בעיני כל. גם פוטיפר ראה שיש פה בחור רציני ואיכותי ומינה אותו לנהל את ביתו.. מעבד פשוט ונבזה הפך יוסף למנהל המשק של אחד מחשובי שרי פרעה.
אך גם פה לא תמו תלאותיו של יוסף, הם רק התחילו..
יוסף היה נער נאה ביותר.. שערו בוהק ומראהו כאחד הגברים היפים בתבל.. והנה הצרות, אשת פוטיפר החלה לחמוד את יוסף. יום יום שידלה אותו לחטוא לאלקים אך יוסף שקיבל חינוך איתן לא זז. על אף הקושי שמר על עצמו מכל משמר, ויהי היום רק שניהם נשארו בבית ואשת פוטיפר ניגשה ותפסה את יוסף בבגדו, משראה זאת יוסף שמט את עצמו מהבגד ונמלט מהבית בהשאירו את בגדו אצלה…
ושוב פעם יוסף בכלא, אשת פוטיפר שיקרה והפכה את הגירסאות. היא סיפרה שיוסף נגש אליה לבצע מעשה אסור משראתה זאת תפסה אותו אך הוא נמלט והשאיר את בגדו אצלה..
יוסף נמק בכלא, והנה גם כאן חסדו של אלקים איתו והוא מתמנה להיות האסיר האחראי על כללי והתנהלות האסירים..
באחד הימים מצטרפים אליו השניים שהזכרנו קודם, שר המשקים ושר האופים. חולפים הימים ובאחד הבקרים מסתובב יוסף בין האסירים ורואה את פניהם של השרים זועפים מיד שואל אותם ״מדוע פניכם רעים היום״? הם עונים לו מה שעונים לו אודות חלומות הלילה האחרון ומשם מתגלגלים לפרשיה שבגינה משתחרר יוסף כעבור שנתיים מהבור..
בואו רגע נעצור ונשים לב מה קורה פה. נער צעיר בן זקונים למשפחה של שניים עשר אחים, מפונק, סובל מרדיפות קשות וממי? מהאחים שלו! הרדיפות מחריפות והם מנסים להורגו, ברגע האחרון משנים את החלטתם ומוכרים אותו לעבד לאנשים שפלים וגם שם הוא מתגלגל מאדון לאדון כחפץ שאין בו מעש. עד שיש לו קצת אור בחושך הזה והוא מתמנה לנהל את ביתו של פוטיפר מחשובי שרי המלך, נופל עליו הסיפור עם אשת פוטיפר. כל העיתונים של מצרים וממילא של כל העולם מספרים שהעבד שהגיע מישראל ניסה לעשות… ושוב בכלא, שוב מושפל.. תשאלו כל פסיכולוג ויועץ מתחיל מהו התרחיש הנפשי של כזה יצור? ודאי. אדם חסר בטחון עצמי, אטום רגשית, מנותק, מלא כעסים, ללא אמון באף אדם (הרי האחים שלו גלגלו את כל הגורל הזה..) נוער בסיכון לכל דבר!!
והנה מתהלך יוסף בבוקרו של יום בבית הסוהר וחושיו הרגשיים והיהודיים כל כך מפותחים וחדים עדי כדי כך שהוא מבחין שפניהם של שר המשקים ושר האופים זועפים!! פניהם שונים מאתמול. הוא אינו שומר זאת בליבו, נגש אליהם ובמאור פנים שואל: מדוע? מה קרה לכם? אני יכול אולי לעזור??
מאיפה שואב נער שעבר כ״כ הרבה תלאות פיזיות ובעיקר נפשיות את הכוחות להיות עירני למצוקות של הסובבים אותו?? לפי כל ההסתברויות הוא צריך להיות שקוע בתוך עצמו..
אבל פה רואים את העוצמה והכח של יוסף. על אף כל הדברים הקשים שעבר, הוא שמר על זהותו ויחודו. כל הטלטלות נגעו לו רק בשכבה החיצונית של נפשו. בפנימיות נפשו הוא נשאר הבן של יעקב, בן לעם היהודי, כאשר כל הקשיים היו כמין הצגה סביב דמותו האמיתית והמיוחדת יוסף הצדיק.
בקו זה המשיך יוסף וגם כשהגיע לכס משנה למלך מצרים יחד עם הנהגתו ביד רמה שמר על צביונו וזהותו היהודית. יוסף הצדיק.
זה המסר שהפרשה מעבירה לנו, העם שלנו עבר ועובר את התלאות שעברו על יוסף בכל מיני צורות, גזרות נגד הדת גזרות נגד יהודים, כל פעם התמודדות אחרת. על אף הכל אנחנו שומרים תמיד על ראש מורם מעל כל המים הזידונים. יתן השם שיהיה לנו כוחות להיות תמיד מעל כל הבלבולים והקשיים ושנזכה לעשות נחת לבורא עולם ולקרב את ביאת המשיח.
פרשת וישב
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn